AucklandPoetry.com presents Poet Resident JAN OSKAR HANSEN on http://OSKAR.AUCKLANDPOETRY.COM

Wednesday, April 08, 2009

en liter vin

En Flaske Vin

Vinen i glasset er breddfull, den minste lille forstyrrelse
og den røde væsken vil renne over, som blod fra ett
bajonett stikk i magen, og nedover en forskrekket legg.
Jeg bøyde meg for å inhalere vinen ikke en dråpe tapt og
lurte på hvorfor mere og flere nå drikker øl som ikke
lenger er natrulig brygget; er det fordi vi har fjernet oss
fra naturen og føler oss tryggere med ”man-made”
produkter? Snart vill vi ha ett kosthold som passet til det
arbeidet vi har, om du vil ha en hamburger med smelted
ost må du først være fyrbøter i tolv til femten timer.
Om du bare vill skrive ett dikt om naturen som omgir
deg den du kan se om du står på en gardintrapp, ja da er
det er det yugurt uten sukker til deg. Har du skrevet
ett dikt etter søndag steik, blir du sensurert og dømt til
enn spasertur i parken mens du forteller alle at du er
en krukke, tom av gullkorn; så dum at du vet ikke engang
hva”networking” er menes, ja det og andre banaliteter
som får folk til å kjøpe hva de ikke trenger, det der pengene
ligger og medaljer med ekeløv og slike nyttige ting.
Hva bryr jeg meg, men det irriterer meg når jeg kjøper
den samme såpen som alle andre, men jeg bør vell være
glad over en slik sammhørighet.

No comments: